Enligt seo.se har mobila besökare till sajter ökat lavinartat. I stort sett alla företag som idag har synlighet på nätet har trafik från mobilanvändare och denna trafik ökar för varje månad som går. Enligt deras mätningar har mobiltrafiken till sajter i snitt haft en ökning med 120% under 2013. Om trenden fortsätter är frågan: När har internet fler besökare från mobiltelefoner än från stationära datorer? Och hur många företag har förberett sig?

I statcounter är trenden tydlig: desktoptrafiken avtar och mobiltrafiken ökar. Det senaste året har den procentuella skiftningen varit 6-7% men att det är en accelererande trend råder det nog inget tvivel om. Den exponentiella tillväxten av mobiltrafik är ett faktum och skiftningen är inom en snar framtid.

Mobil SEO håller på att bli ett nytt sätt att se på sökmotoroptimering. Det finns en målgrupp med nya behov och sajter med nya förutsättningar. Det finns tre huvudområden som berör mobil SEO:

  • Geografi
  • Design
  • Beteende

Geografi. Geografiska  och Google places sök blir allt mer vanligt idag, särskilt i mobiltelefonen. Det finns ett tydligt förhållande mellan mobila sök och geografiska sök vilket även Google har sett. Det är troligtvis därför Google Places är så välanpassat för smarta telefoner.

Ett välanpassat Google Places-konto kan ge en betydligt ökad organisk synlighet på Google, och Google ger Places allt mer synlighet och plats. Googlar man på något platsbaserat finner man att places-träffarna börjar efter plats tre på Google och i en smart mobil ibland direkt efter plats ett.

Design. Användarupplevelsen är A och O för en mobilanvändare. Hur en sajts innehåll presenteras i en mobiltelefon är en stor del för användarupplevelsen. Tillgänglig kontaktinformation med ett klickbart telefonnummer kan hjälpa många besökare att hitta rätt.

Bakom design finns teknologi. Det går grovt att byta ner alternativen till tre olika lösningar, responsive design, separat mobildomän, och dynamsik server. Google själva rekommenderar alla tre men verkar helt klart föredra den responsiva lösningen. Responsive Design innebär att en sajts utseende förhåller sig till en användares skärmstorlek. Man visar upp samma information men man skalar bort vissa delar och anpassar utseendet för skärmstorlek. En separat mobildomän innebär att man når en helt separat domän när man surfar via en mobil. Dynamisk server är ett alternativ som innebär att man kan dynamiskt styra innehåll på en sajt. Man kan exempelvis visa upp olika innehåll på samma URL beroende på om man kommer från en mobiltelefon eller en stationär dator.

Hur man bör tänka kring dessa lösningar beror på verksamheten och som alltid finns både bra och dåliga exempel. Men för de flesta sajter är en responsiv lösning troligtvis den bästa lösningen. Men man får inte glömma att det finns lika många dåligt responsiva lösningar som bra.

Beteende. Mobila användare har ett beteende som ser annorlunda ut från det vi är vana vid från stationära datorer. En mobil användare är ofta i rörelse och skriver kortare fraser (enligt Google i snitt 15 tecken) och vill åt snabb och kortfattad information. Om en sajt inte laddar efter ordning eller om informationen är svåråtkomlig från en mobiltelefon tappar man snabbt besökaren. Och just den besökaren är många gånger en kund eftersom personen kan vara på väg till den fysiska platsen.

En mobil besökare går sällan djupare in på en sajt än 2-3 nivåer. Det är därmed viktigt att presentera information tidigt i sajtstrukturen eller ha tydliga genvägar. I Google analytics ser man enkelt hur många sidor en mobil besökare besöker i förhållande till en desktop och en tablet. Det beteendet måste tas till vara på i designen och hur sajten förhåller sig till de olika skärmstorlekarna.