Materialinsamling
Här kan ni få lite hjälp med vad ni kan skriva till er hemsida. Det bästa sättet att få inspiration är att googla fram sidor man tycker är snygga, eller andra företag i samma bransch för att se var de skriver och hur de lägger upp text och bilder på ett snyggt sätt. Nedan har vi även samlat en liten guide på vad man normalt brukar ha med på varje sida, och slutligen lite tips på annat som kan vara bra att tänka på!
1. Startsidan
Startsidan är företagets viktigaste skyltfönster och ansikte utåt. För att få kunderna att stanna vid er hemsida så är det en fördel om man på den här sidan har en genomtänkt design och struktur. Startsidan är perfekt för att visa kortfattad information om företaget och de tjänster/produkter ni erbjuder. I texten kan ni länka vidare till olika undersidor så att besökarna kan klicka vidare till det som de finner intressant.
2. Om oss
Under ”om oss” brukar man lägga in lite mer detaljerad information om er och företagets historia. Exempel kan vara hur många anställda ni är, ert huvudsakliga syfte med företaget, vilka produkter och tjänster ni erbjuder och till vilken målgrupp, mål och visioner, hur länge företaget har funnits osv. Har ni utmärkelser, diplom eller certifieringar så skriver ni det också. Kreditvärdighet, priser ni vunnit, allt som kan öka ert förtroende för kunderna och visa att ni är seriösa aktörer på marknaden är bra att ha med här.
3. Tjänster / produkter
Beskriv dina tjänster eller produkter. Beskriv dem lite kortfattat och använd gärna bilder som komplement för att kunden lättare skall kunna skapa sig en uppfattning om vad ni erbjuder. Ju bättre kvalitet det är på bilderna, desto mer professionellt intryck ger sidan. På den här sidan kan ni även ha en del undersidor om det finns flera olika tjänster eller produkter som erbjuds.
4. Referenser
Olika uppdrag ni gjort, kundcase som ni lyckats extra bra med. Har ni någon sådan kund som är väldigt nöjd med ert arbete kan ni lägga in kundcitat från dessa och bilder på tjänsterna ni utfört.
5. En nischad sida
Sticker ni ut från resten av företagen i er bransch? Erbjuder ni något som ingen annan har eller har ni ”nischat” in er på någon speciell del i verksamheten? Det är alltid en fördel att ha något unikt från sina konkurrenter , det kan vara något så enkelt som att ni har en fantastiskt bra kundservice. Presentera era unika skillnader på en egen sida!
6. Kontakta oss
Obligatoriskt brukar vara era kontaktuppgifter och ett kontaktformulär där besökarna kan skicka frågor eller intresseanmälan. I vissa fall kan man även ha en karta på var ni håller till.
Övrigt
Vem/vilka är grundare till företaget?
Vad jobbar ni med?
När, hur, och varför startade ni företaget?
Erfarenheter sedan tidigare?
Hur har utvecklingen sett ut i företaget under de senaste åren?
Vilka produkter/tjänster säljer ni?
Vad skiljer er från konkurrenterna?
Era priser? Tillgängligheten?
Frakt och leveranser?
Garantier, tex nöjd kundgaranti eller att ni garanterar att ett jobb alltid ska vara klart inom en speciell tid?
Personliga kontakter?
Lönsamhet, anställda, nya produkter på senaste tiden?
Har ni något motto, målsättning, eller vision?
Är era kunder privatpersoner eller företag?
Referenser, t.ex har ni några stora kunder som ni samarbetat med eller gjort arbete åt?